پایاشیمی

پایاشیمی

انواع گریس های صنعتی – کاربرد، مزایا و ویژگی ها

انواع گریس صنعتی

با استفاده از انواع گریس صنعتی می‌توان به اجسامی که به سختی حرکت می‌کنند کمک کرد که به راحتی حول محور خود قرار گرفته و جابه‌جا شوند. این محصولات در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد هستند. قبل استفاده از این گریس ها با انواع گریس صنعتی ابتدا باید با آشنایی داشته باشید.‌ در عصر جدید با پیشرفت علم در صنعت، تجهیزات بسیار پیشرفته و گسترده‌ای ساخته شده است. معمولا قطعات این تجهیزات برای عملکرد بهتر، طول بیشتر، نگهداری و…. به تولید روغن باکیفیت و محصولاتی مثل انواع گریس های صنعتی نیازمند هستند.

گریس چیست؟

این روانکار جزء مشتقات نفتی است، این محصول گرانروی بسیار زیادی دارد. معنی گرانروی یعنی مقاومت یک ماده در برابر تنش. پس می‌توان گفت گریس در مقابل تنش‌ها بسیار مقاوم است. همین ویژگی سبب شده ترکیبی نیمه جامد از آن تشکیل شود. با استفاده از دستگاه‌های مخصوص گریس را از چند محصول مختلف مانند نفت، صابون و مواد نگهدارنده می‌سازند. در بعضی از قسمت‌های دستگاه‌های مختلف از گریس‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند به راحتی کار کنند و سختی کمتری را تحمل کنند. این محصول همرفت یا نرمی زیادی را در اجسام سخت ایجاد می‌کند. همین امر باعث افزایش طول عمر قطعات و دستگاه خواهد شد.

انواع گریس های صنعتی

آشنایی با انواع گریس صنعتی

اکنون شما را با انواع گریس‌ های صنعتی و کاربرد ‌و خصوصیات آن‌ها آشنا می‌کنیم. توجه داشته باشید در صورت عدم آشنایی با کاربرد آن‌ها ممکن است به صورت نادرست از این محصولات صنعتی استفاده کنید. استفاده نادرست از این محصولات به تبع ضررهایی را برای شما در پی دارد.

گریس کلسیم

این محصولات جزو اولین گریس‌های صنعتی بودند. امروز شاهد هستیم گریس‌های اولیه پایه کلسیم که به روش سرد تولید می‌شدند دیگر تولید نمی‌شود. معمولا به جای این محصولات امروزه گریس‌های پیچیده‌تر کلسیم کمپلکس که پخت گرم دارند به بازار عرضه می‌شوند. گریس های کلسیم کمپلکس جزو محصولات پرمصرف در صنعت به شمار می‌آیند. این محصولات قیمت مناسب‌تری دارند. همچنین ویژگی ضد آب بودن آن‌ها بسیار این محصولات را پر متقاضی کرده است.

گریس سدیم

این محصولات بعد از گریس‌ های کلسیم به بازار عرضه شده‌اند. می‌توان گفت این نوع جزو محصولات ارزان قیمت بازار البته باکیفیت روان کاری خوب به حساب می‌آیند. البته در کنار تمام ویژگی‌های خوب این محصولات نقطه ضعفی نیز دارند. ضد آب نبودن روانکارهای سدیم مهمترین نقطه ضعف آن‌ها است.

گریس لیتیوم

عرضه این گریس از زمان جنگ جهانی دوم به بازارهای جهانی شروع شد. این محصول ویژگی‌های فوق العاده ای دارد. همین امر سبب شد فروش بی‌نظیری در کشورهای پیشرفته داشته باشد. در واقع می‌توان گفت گریس لیتیوم یک انقلاب بزرگ در صنعت روانکاری و گریس‌‌های صنعتی به حساب می‌آید. این محصول از خرابی بسیاری از دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی به حد چشمگیری جلوگیری می‌کند.
از جمله ویژگی‌های قابل توجه این محصول می‌توان به این مورد اشاره کرد که مقاومت بسیاری در برابر نفوذ آب دارد. همچنین شما در دماهای بالا لازم نیست نگرانی بابت تحمل و مقاومت این گریس داشته باشید. همین عوامل سبب شده این محصول به عنوان یک روانکار چند منظوره شناخته شود.

گریس آلومینیوم

حتماً شما نیز با شنیدن اسم این محصول متوجه شده‌اید که این گریس بر پایه فلزات است. می‌توان گفت این محصول در میان گریس‌ها کیفیت بسیار بالایی دارد. خالص بودن و کیفیت بالای آن سبب شده شرکت‌های سازنده گریس آلومینیوم فروش ویژه و چشمگیری داشته باشد. البته اگر از لحاظ قیمت بخواهیم این محصول را بررسی کنیم قیمت بیشتری به نسبت سایر روانکارهای صنعتی دارد.‌ اما عملکرد این محصول به حدی خوب است که می‌توان قیمت آن را به طور کامل نادیده گرفت.

گریس پلی اوره

با اینکه این نوع محصولات پایه غیرفلزی دارند اما متقاضیان فراوانی در سطح جهانی خواهان این محصول هستند. از جمله ویژگی‌های این محصول می‌توان به کیفیت بالای آن، چند منظوره بودن اشاره کرد. البته این محصول دارای صابون غیرفلزی است همین امر سبب شده ضد آب باشد و تحمل دمای پایین و دمای بالا را داشته باشد.

کاربردهای انواع گریس صنعتی

می‌توان گفت این محصولات کاربردهای فراوانی دارند. همین امر سبب شد هیچ وقت از رده خارج نشود و تا امروز به صورت مداوم از آن‌ها استفاده شود. گریس‌ های صنعتی در صنایع متنوع، ماشین آلات مختلف، دستگاه‌ها و قطعات مختلف فراوانی استفاده می‌شوند. با توجه به این امر که این کاربرد‌ها فراوان است به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

  • این محصولات قادر خواهند بود در ماشین آلات صنعتی فراوانی به عنوان یک روانکار ماندگار عمل کنند. این روانکار برای افزایش طول عمر این ماشین آلات بسیار حائز اهمیت و مفید است. با استفاده از این محصولات می‌توانید در مصرف روغن صرفه جویی کنید. قطعاً کاهش مصرف روغن و عدم نیاز بیشتر به بازیافت روغن از نظر اقتصادی برای شما بسیار به‌صرفه است. اما با این حال پایا شیمی ماد یکی از برترین تولیدکندگان و تصفیه کنندگان انواع روغن می باشد. پس می‌توان گفت گریس‌های صنعتی از نظر اقتصادی گزینه مناسبی هستند.
  • ماشین آلات صنعتی بسیار بزرگی وجود دارد دسترسی به قطعات این ماشین آلات و روانکاری آن‌ها بسیار سخت و دشوار است. البته روانکاری برخی از قطعات ماشین آلات صنعتی کوچک نیز مشکلات خاص خود را دارد. با استفاده از روانکارها قادر خواهید بود مدت زمان زیادی نیاز به روانکاری این دستگاه و تجهیزات نداشته باشید.
  • گریس‌های صنعتی برای ماشین آلاتی که در دما و فشار بسیار بالا فعالیت دارند بسیار مفید است. این محصولات می‌تواند تا حد زیادی عملکرد ‌آن‌ها را بهبود ببخشند.

مزایا و معایب استفاده از گریس های صنعتی

استفاده از این محصولات و مزایا و معایب مختص خود را دارند. حتماً قبل از استفاده از آن‌ها باید این مزایا و معایب به خوبی بدانید. با دانستن این موارد به صورت آگاهانه می‌توانید در انتخاب آن‌ها تصمیم بگیرید.

مزایا انواع گریس های صنعتی

  1. این محصولات ماندگاری بسیار بالایی دارند. افراد زیادی معتقدند ماندگاری بالای این محصولات مهمترین مزیت آن‌ها به شمار می‌آید. این مزیت باعث می‌شود شما مدت طولانی بتوانید از آن‌ها بهره بگیرید.
  2. گریس‌ های صنعتی محصولات نسبتاً ارزانی هستند. پس شما با خریداری آن‌ها از نظر اقتصادی سود خواهید کرد.
  3. این محصولات قادر به انجام آب بندی دستگاه‌های مختلفی هستند.
  4. مزیت دیگر این محصول این است که کار با آن‌ها بسیار آسان است. شما در چند مرحله می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

معایب انواع مدل گریس شرکتی و صنعتی

  1. قابلیت خنک کنندگی از خود ندارد. عملکرد این محصولات در دمای بالا اینگونه است که فقط می‌توانند از خود مقاومت نشان دهند.
  2. از این محصولات بیشتر برای قطعات بزرگ استفاده می‌شود. استفاده از گریس‌های صنعتی برای قطعات کوچک به ندرت رخ می‌دهد.

نکات لازم در خرید گریس صنعتی

در خرید هر محصولی باید نکاتی را بدانیم روانکارها نیز از این قائده مستثنی نیستند. هنگام خرید این روانکارها باید نکاتی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید خرید به صرفه و مناسبی انجام دهید. حتما به نکاتی که بیان می‌کنیم دقت ویژه داشته باشید.
• رنگ محصول
• طول عمر محصول
• مقاومت در برابر شسته شدن
• قابلیت پمپاژ محصول
• بیشترین و کمترین دمای مجاز حرارتی
• پایداری فشار حرارتی
• نقطه قطره‌ای شدن که نشان دهنده پایداری حرارتی گریس است.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، انواع مدل گریس‌ صنعتی عملکرد بسیار بالایی دارند این روانکارها می‌توانند در بهبود و کارایی بهتر تجهیزات در صنایع مختلف تاثیر گذار باشند. از جمله روانکارهای پرمتقاضی می‌توان به روغن‌ها اشاره کرد. اما امری که کاملا واضح است خرید و تهیه این محصولات از مرکز معتبر است. قطعا خرید و ارتباط با یک مرکز معتبر مانند پایا شیمی ماد از نظر تعیین کیفیت و قیمت مهم است.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *