پایاشیمی

پایاشیمی

نحوه تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

برای جلوگیری از هزینه‌های اضافه، خرابی اساسی موتور خودرو و اطمینان خاطر داشتن در هر خرید، باید روش‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی را بدانیم. در بازار محصولات مربوط به خودرو از لوازم مصرفی تا قطعات یدکی شرکت‌ها و برندهای بزرگی حضور دارند اما در عین حال، انواع محصول تقلبی هم عرضه می‌شود. انواع و تعداد محصولات تقلبی در بازار خودرو به‌قدری زیاد است که احتمال دارد هر کدام از ما تا حالا بدون توجه به اصل و غیراصل بودن، این اجناس بی‌کیفیت را خریده باشیم.

روغن موتور یکی از مهم‌ترین لوازم مصرفی خودرو بوده و بازار خرید و فروش این محصول از محصولات تقلبی پر شده است. برخی از کارشناس‌ها تخمین می‌زنند که در بازار روغن موتور یک کشور تا ۶۰ درصد احتمال دارد که محصولات تقلبی برندهای شناخته‌شده فروخته شود. باتوجه به اینکه روغن موتور نقش مهمی در خودرو دارد، انتخاب محصولی باکیفیت و اصل برای هر راننده یکی از دغدغه‌های بزرگ شده و همه‌ی ما همیشه به‌دنبال فروشنده‌ی باسابقه و مطمئن هستیم.

روغن موتور تقلبی معمولا با افزودنی‌های بی‌کیفیت و متفرقه همراه است؛ جالب این است که افزودنی‌ها در جدیدترین روغن‌ها نقشی مهم در قابلیت‌ها و خاصیت‌های اساسی هر روغن دارند و ساعت‌ها زمان و میلیون‌ها دلار هزینه شده تا محصولی منحصربه‌فرد تولید شود.

روغن موتور تقلبی؛ بازار نامحدود

به‌دلیل ماهیت روغن موتور و بازار بزرگش، انواع محصولات تقلبی و بی‌کیفیت تولید و روزبه‌روز گسترده هم می‌شود. روغن موتورهای تقلبی افزودنی‌های نامرغوب دارند یا حتی هیچ فرمولاسیون و افزودنی در آن‌ها استفاده نشده؛ قطعا ویسکوزیته یک روغن موتور تقلبی پایین است و در دمای سرد و گرم عملکرد مطلوبی ندارد.

 حتی برخی روغن‌ها به‌سرعت داغ می‌شوند و در دمای سرد یخ می‌زنند. چیزی که باعث می‌شود یک روغن موتور تقلبی فروخته شود، قیمت پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌های اصل است. ممکن است که در شرایط ایده‌آل و معمولی روغن موتور تقلبی مشکلی برای خودرو ایجاد نکند، اما ریسک انتخاب این محصولات به‌قدری بالا بوده که اصلا نباید به دام قیمت کمترشان گرفتار شد.

این روزها انواع روغن موتورهای تقلبی شل، موبیل، کاسترول، الف و دیگر محصولات شناخته‌شده در بازار وجود دارد. بنابراین، دانستن راه‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی را باید یکی از مهارت‌های هر راننده دانست.

روش‌های تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

باید درنظر داشته باشیم که بدون تجهیزات مدرن، نمی‌توان ۱۰۰ درصد یک روغن تقلبی را شناسایی کرد. اما نکاتی وجود دارد که می‌توان پیش از خرید و پس از خرید به آن دقت کرد. پیش از خرید یک روغن، تنها توجه به بسته‌بندی و شاید بررسی چند قطره از آن روغن امکان‌پذیر است.  اولین قدم، بررسی دقیق نشان و لوگو، لیبل و اطلاعات درج شده روی قوطی از قبیل تاریخ تولید است؛ به کیفیت برچسب‌ها و چسبیدن کاغذ روی قوطی هم توجه کنید. یک برند جهانی هیچوقت در بسته‌بندی نشانه‌ی ضعف از خود نشان نمی‌دهد.

اگر امکان دارد، اطلاعات روی قوطی و کارتن فروش عمده روغن را هم تطابق دهید. همچنین اگر شماره‌ سریال‌های روی لیبل با روی بسته‌بندی و قوطی یکسان نباشد، قطعا یک روغن تقلبی در دست گرفته‌اید.  این روزها شرکت‌های بزرگ اطلاعات کافی از محصولاتشان در اینترنت منتشر می‌کنند؛ بهتر است که ظاهر و شماره سریال روغن را در وب‌سایت سازنده هم بررسی کنید. اگر پیش از این نمونه‌ی اصل روغن موتور را استفاده کرده‌اید، ویژگی‌های روغن جدید را با آن مقایسه کنید.

اگر برچسب روی درِ قوطی روغن مشکلی دارد، از فروشنده بخواهید که در آن را باز کند و چند قطره از روغن را بررسی کنید. ریختن روغن تقلبی در قوطی اصل و بسته‌بندی حرفه‌ای آن بارها در فروشگاه‌های کوچک مشاهده شده. روش‌هایی که یک فرد معمولی می‌تواند در تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی پیش از خرید محصول انجام دهد محدود بوده و به موقعیت‌های متغیر زیادی بستگی دارد. دومین راه برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی، پس از خرید محصول است؛ برای این منظور، می‌توان از ظرف شیشه‌ای استفاده کرد.

در این تست برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی باید به رنگ و شفافیت آن دقت کرد. مقداری روغن را در یک ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم و سپس به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در مکانی تاریک قرار می‌دهیم. سپس به رنگ روغن و شفاف بودن آن توجه می‌کنیم؛ روغن باید یک‌دست و رنگ آن کهربایی شفاف باشد. اگر رنگ روغن نارنجی یا قهوه‌ای سوخته شده باشد، محصول تقلبی است. برای تست ویسکوزیته نمی‌توان بدون تجهیزات پیشرفته کار خاصی انجام داد، مگر اینکه روغن گرید زمستانی و هوای سرد باشد. در این صورت، می‌توان روغن را در فریز با دمای ثابت یا در دمای زیر صفر محیط قرار داد؛ اگر پس از گذشت چند ساعت غلظت روغن تغییر چشمگیری کرده باشد، قطعا محصول تقلبی خریده‌اید.

برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی در نمونه‌های جدید سنتتیک که انواع افزودنی دارند، می‌توان آزمایشی ساده با یک تکه کاغذ سفید هم انجام داد. مقداری از روغن را روی کاغذ بریزید و اجازه دهید که روغن روی کاغذ جریان پیدا کند. پس از اینکه روغن از روی کاغذ عبور کرد، اگر نقطه و لکه‌های تیره رنگ روی کاغذ شکل بگیرد، محصول تقلبی است. روغن اصل و باکیفیت هیچ لکی روی کاغذ باقی نمی‌گذارد.

سومین مرحله در تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی زمانی است که از آن در خودرو استفاده کنیم. در این آزمایش به تغییر غلظت روغن و صدای موتور باید توجه کرد. پس از اینکه تعویض روغن انجام شد، برای اطمینان از اینکه محصول اصلی را خریده‌اید، حدود یک ساعت با خودرو رانندگی کنید. پس از اینکه روغن جدید به‌خوبی در موتوراستفاده شده، خودرو را خاموش کنید و کاپوت را بالا بزنید؛ گیج روغن را بیرون بیاورید و به‌دقت توجه کنید که آیا غلظت روغن تغییر کرده و رقیق شده است؟

 اگر پاسخ این سوال مثبت است، به‌احتمال خیلی زیاد روغن تقلبی باشد و خاصیت لازم دربرابر دمای بالا را ندارد. برخی توصیه می‌کنند که در این مرحله از تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی به رنگ روغن هم توجه کنیم؛ اما بسیاری از روغن‌های سنتتیک به‌دلیل ویژگی افزودنی‌ها چند کیلومتر پس از رانندگی قدری تیره رنگ می‌شوند، بنابراین این روش چندان هم کارساز نیست.

روش تشخیص روغن موتور اصل تقلبی

نکته‌ی مهم دیگر در تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی پس از تعویض روغن، صدای موتور است. اگر پس از تعویض روغن، صدای موتور بیشتر شد، قطعا روغن موتور جدیدی که خریده‌اید روان‌‌کننده‌ی خوبی نیست و احتمالا تقلبی باشد. تمام روش‌هایی که در تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی اشاره شد، نتایج قطعی ندارند اما احتمال خرید محصول تقلبی را به‌شدت پایین می‌آورند. درصورتی که مطمئن شدید روغن تقلبی در خودرو مصرف شده، هرچه سریع‌تر روغن را خالی و با محصول اصل تعویض کرده و فیلتر آن را هم عوض کنید.

روغن‌ موتورهای موبیل، شل، کاسترول، الف و حتی محصولات شرکتی تویوتا، مزدا و نیسان بیشترین نمونه‌های تقلبی را در بازار دارند؛ این موضوع به بازار خودروی هر کشور بستگی دارد و هر چه یک محصول پرفروش‌تر باشد، نمونه‌های تقلبی آن هم بیشتر خواه شد. برای تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی در این برندها، باید پیش از این اطلاعات کافی از هر محصول را کسب کنید؛ لیبل، هولوگرام، کدهای روی بسته‌بندی و شماره سریال. اگر روغن تقلبی در قوطی اصلی ریخته نشده باشد و کاملا از بسته‌بندی تولید شده باشد، تفاوت کاملا چشمگیری بین نمونه اصل و غیراصل وجود دارد.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی می‌تواند وقت‌گیر باشد یا نمونه‌های غیراصل جدیدی تولید شود که نتوانیم با روش‌های مرسوم شناسایی کنیم. بنابراین همیشه بهترین راه در خرید روغن موتور و هرگونه لوازم مصرفی و قطعات خودرو، انتخاب یک فروشگاه مطمئن است. ما در پایاشیمی ماد اصالت کالا را تضمین می‌کنیم تا هر نگرانی بابت تقلبی بودن محصول از بین برود.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *